MARIONINZICHT   

Be Positive....

Be Inspired...

Be Connected...

BLOG

BEGINNEN MET MEDITATIE

Geplaatst op 26 januari, 2016 om 9:40

BEGINNEN MET MEDITATIE

 

De eerste hobbel bij mediteren is het letterlijk gaan zitten en even niks doen. Komt niet in ons vocabulaire voor maar toch wil ik er voor pleiten. Op het grote niks doen ligt al zo ongelofelijk taboe, terwijl dan juist de grote dingen gebeuren. Door de verbondenheid met jezelf te voelen, raak je weer geïnspireerd, meer ontspannen, minder gestrestst, je bloeddruk gaat omlaag, je maakt allerlei hormonen aan waardoor je je prettiger voelt. Je wordt dus veel gezonder. Dat is dan toevallig een woord wat wel aanspreekt en misschien was dat net het duwtje wat je nodig had?

FYSIEK

 In het begin kan het zijn dat je je lichaam wat tegenstribbelt. Je krijgt misschien wat kriebel, of je voelt pijntjes wat erger dan eerder. Had je bv een lichte hoofdpijn? Dan kan het zijn dat je het nu als erger interpreteert omdat je meer bewust bent van je lichaam. Probeer dat te negeren, het zal minder worden naarmate je meer in je mindful stand komt.

GEDACHTEN

 Ook heb je misschien het gevoel dat je gedachten met je aan de haal gaan. Die ene vriendin waar je je zorgen over maakt, het kind wat je naar de sportclub moet brengen, de boodschappen en dat project op je werk, wat als een molensteen om je nek hangt. (Die To-Do list, weet je nog) laat ze maar komen want gedachten kun je niet voorkomen. Je kan er wel voor kiezen er geen aandacht aan te schenken. Laat ze er maar zijn, zonder reactie, zonder oordeel.

GEVOEL

 Daarnaast kunnen er gevoelens bovenkomen, blije maar ook minder fijne dingen zoals woede, verdriet en angst. Vaak kun je die al lang bij je dragen terwijl je je er minder bewust van bent. Als die bovenkomen is vaak je eerste reactie het wegstoppen. Probeer er naar te kijken en het te laten zijn. het is goed dat ze er zijn, een onderdeel van wie jij bent en het maakt je compleet. Het is ok zoals je bent.

ADEMEN

Adem dan in, wat dieper dan dat je normaal gewend bent, zorg dat je je ogen sluit. In het midden van je buik zit je krachtcentrum, ook wel Solar Plexus genoemd. Vanuit daar maak je contact met al wat wat meer is dan hier, het universum. Stel je daar een licht voor en met elke ademhaling maak je dat licht groter. Schuif je ego, je zorgen, je gedachten in een denkbeeldige stoel naar achteren en ben gewoon wie je bent.

KLEUR

Diep van binnen visualiseer je een trap waarbij je bij een deur komt. Open de deur. Erachter is een tuin van kleuren, de meest prachtige kleuren. Visualiseer de kleuren en degene die bij je opkomen, heb je nu nodig om gevoed te worden. Laat de kleur die het meest aanwezig is je vullen door ze in te ademen. Vul je lichaam er mee op en voel dat het je een boost geeft van warmte en genegenheid. Kijk om je heen wat je nog meer ziet.

INNERLIJKE WERELD

Misschien voel je alleen maar iets warms of zie je een huis of boot. Misschien een geliefde, vriendin of familie. Het maakt niet uit. Alles wat je ervaart is goed en op dit moment nodig. Als er meer gedachten gaan komen laat je het toe en maak je weer los van je innerlijke wereld. Onthoud de kleur en zorg dat je je ermee omringt. Voel je handen en voeten en beweeg ze langzaam en open je ogen wanneer je er aan toe bent. Voel even wat dit met je gedaan heeft en weet dat je er altijd zo weer in kan stappen.

 

CategorieŽn: MEDITATIE

Plaats een reactie

Oeps!

Oops, you forgot something.

Oeps!

De woorden die je hebt ingetypt komen niet overeen met de opgegeven tekst. Probeer het nogmaals.

0 reacties